درمان فوری آبسه دندان و ورم صورت

درمان فوری آبسه دندان

آبسه دندان (غده پر از چرک بر اثر عفونت در ناحیه لثه) که به آن ورم در ناحیه دهان و دندان‌ها نیز می‌گویند، ممکن است باعث شود درد شدیدی را تجربه کنید. این وضعیت ممکن است ناشی از التهاب عفونی دندان یا بافت‌های اطراف آن باشد. ورم صورت و آبسه دندان ممکن است به طور ناگهانی و بدون هیچگونه اخطاری پیش بیاید. این وضعیت می‌تواند بسیار ترسناک باشد، اما با داشتن اطلاعات کافی و اقدامات درست، می‌توانید در مواجهه با آن بهترین تصمیم‌ها را بگیرید. در این مقاله، ما به بررسی درمان فوری آبسه دندان و ورم صورت با کمک پزشک یا به روش خانگی می پردازیم.

درمان فوری آبسه دندان و ورم صورت در دندانپزشکی ماهان در کرج

اگر به دنبال درمان فوری آبسه دندان و ورم صورت خود هستید، بهترین گزینه مراجعه به دندانپزشکی ماهان است. در مرکز ماهان، دندانپزشک ماهر و باتجربه‌ که جراح و متخصص بیماری های لثه می باشد آماده‌ استتا به شما در این وضعیت برای بهبود سریع و تسکین درد کمک کند. از تشخیص دقیق تا ارائه راهکارهای درمانی تخصصی، ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا تجربه‌ای راحت و اطمینان‌بخش برای شما ایجاد کنیم. با ما تماس بگیرید و از خدمات حرفه‌ای دندانپزشکی ما بهره‌مند شوید.

برای مشاوره تماس بگیرید

علل ایجاد آبسه

ورم صورت و آبسه دندان می‌تواند از عوامل مختلفی نظیر عفونت‌های دندانی ناشی شود. باکتری‌ها و میکروب‌ها می‌توانند وارد دندان شده و التهاباتی را ایجاد کنند. همچنین ترمیم‌های نامناسب یا فشار بر اثر ارتودنسی نیز می‌توانند به این وضعیت منجر شوند.

مراجعه به پزشک برای درمان فوری آبسه دندان و ورم صورت

در صورت عدم بهبود وضعیت با تدابیر خانگی، مراجعه به پزشک ضروری است. همچنین در برخی موارد، ورم صورت و آبسه دندان به حدی شدید می‌شوند که نیاز به مراجعه فوری به پزشک دارند. این موارد شامل:

  • درد شدید و تحمل ناپذیر
  • تورم شدید که تا ۴۸ ساعت کاهش نیافته است
  • تب و علائم عفونت
  دندانپزشک زیبایی کرج | دکتر سمیرا حاج حیدری جراح و متخصص دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی

زمانی که به دندان پزشک مراجعه کنید، پزشک معمولا تصاویری از دهان شما بگیرد، آزمایش‌های لازم را انجام دهد. سپس به درمان مشکل بپردازد.

درمان فوری آبسه دندان و ورم صورت توسط پزشک شامل موارد زیر می‌شود:

  1. تجویز آنتی‌بیوتیک: در صورتی که آبسه دندان به علت عفونت باشد، پزشک ممکن است آنتی‌بیوتیک‌ تجویز کند تا عفونت را کنترل کند و بهبود وضعیت را تسریع نماید.
  2. کشیدن دندان: در مواردی که دندان به حدی آسیب دیده باشد که امکان درمان آن وجود نداشته باشد، پزشک ممکن است تصمیم به کشیدن دندان بگیرد تا عفونت به سایر مناطق راه پیدا نکند.
  3. تخلیه‌ی آبسه: در مواردی که آبسه بزرگ و دردناک باشد، پزشک می‌تواند آبسه را با یک تخلیه ملایم تخلیه کند تا ورم کاهش یابد و درد شما کاهش یابد.
  4. درمان ریشه دندان (عصب کشی): اگر آبسه به دلیل التهاب ریشه دندان باشد، پزشک ممکن است عمل عصب کشی (روت کانال) را انجام دهد تا عفونت ریشه دندان رفع شود و وضعیت بهبود یابد.

قبل از هر درمان تخصصی، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین و مناسب‌ترین درمان برای وضعیت شما تعیین شود.

درمان فوری آبسه دندان و ورم صورت در خانه

درمان فوری آبسه دندان و ورم صورت در خانه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • استفاده از کمپرس سرد: یک کمپرس سرد را که می تواند شامل یک پارچه باشد که درون آن یخ گذاشته شده است، به مدت ۱۵ دقیقه بر روی ناحیه ورم قرار دهید.
  • شستشوی دهان با محلول آب نمک: با تهیه محلولی از آب گرم و نمک و شستشوی دهان به آرامی می‌توانید باکتری‌ها را کاهش دهید و درد را نیز تسکین دهید.
  • مالیدن جوش شیرین بر روی ورم: از خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی جوش شیرین بهره‌ ببرید و آن را به آرامی بر روی ناحیه ورم مالیده و شستشو دهید.
  • روغن پونه کوهی: از خواص ضد التهابی و ضد درد روغن پونه کوهی نیز در این راستا می توانید استفاده کنید. با استفاده از یک قطره چکان، روغن را روی ناحیه ورم بریزید و بمالید.
  • سیر: سیر دارای خواص ضد باکتری و ضد التهاب است. شما می‌توانید یک حبه سیر را خرد کرده و با اضافه کردن یک قاشق عسل آن را بر روی ناحیه ورم قرار دهید.
  • میخک: خواص ضد التهابی میخک می‌تواند به تسکین درد و کاهش ورم کمک کند. می‌توانید یک میخک را خرد کرده و به همراه یک قاشق عسل بر روی ناحیه مورد نیاز استفاده کنید.
  • عصاره آویشن: آویشن دارای خواص ضد التهابی است. می‌توانید عصاره آویشن را با یک قاشق عسل مخلوط کرده و به آرامی بر روی ورم بمالید.
  • چای شنبلیله: چای شنبلیله دارای ویژگی‌های ضد التهابی و ضد باکتریایی است. یک کیسه چای شنبلیله تهیه کرده، آن را چند دقیقه داخل آب جوش قرار دهید تا گرم شود، پس بگذارید کمی خنک شود (به حدی که دهانتان را نسوزاند) و آن را روی ناحیه ورم قرار دهید.
  برای ورم لثه چه قرصی بخوریم ؟ | علائم و راه درمان

پیشگیری از وقوع آبسه دندان و ورم صورت

بهترین راه برای پیشگیری از وقوع آبسه دندان و ورم صورت، رعایت بهداشت دهانی مناسب و مرتب است. برای این منظور:

  • دندان‌هایتان را منظم شستشو دهید!
  • از مسواک و دهانشویه مناسب استفاده کنید
  • به موقع به دندانپزشک مراجعه کنید

انواع آبسه دندان

آبسه پری‌اپیکال: این نوع آبسه معمولاً به دنبال التهاب و عفونت در ناحیه‌ی پری‌اپیکال دندان، یعنی در اطراف ریشه دندان، ایجاد می‌شود. این نوع آبسه می‌تواند باعث درد شدید و ورم در منطقه دهان و صورت شود.

آبسه پریودنتال: آبسه پریودنتال به معنی ورم و التهاب در منطقه اطراف دندان و لثه است. این نوع آبسه ممکن است به دلیل عفونت لثه یا آسیب به بافت‌های پایه‌ای دندان ایجاد شود.

  1. آبسه لثه: آبسه لثه به ورم در منطقه لثه اطراف دندان مربوط می‌شود. این نوع آبسه ممکن است به علت التهاب لثه، ترمیم‌های نامناسب یا تغییرات هورمونی ایجاد شود.

پیام بگذارید

Call Now Buttonاکنون تماس بگیرید