مراقبت های بعد از روکش دندان (مراقبت از دندان روکش شده)

مراقبت های بعد از روکش دندان (مراقبت از دندان روکش شده)

روکش یک راه موثر برای بهبود شکل و عملکرد دندان‌ها است. این روش پزشکی باعث می‌شود دندان‌های آسیب دیده، ضعیف یا شکننده به نظر طبیعی‌تر و سالم‌تر باشند. اما برای حفظ طولانی‌مدت این نتایج، باید به مراقبت های بعد از روکش توجه ویژه‌ای داشته باشید. در این مقاله، ما به شما راهنمایی جامع ارائه می‌دهیم تا بتوانید دندان‌های روکش کشیده‌ی خود را به بهترین شکل حفظ کنید.

نکات مهم در مراقبت های بعد از روکش دندان

این عملیات شامل نکات مهمی است که برای حفظ بهداشت دهان و دندان‌ها باید رعایت شوند. این تدابیر شامل:

  1. مسواک زدن: مسواک زدن حداقل دو بار در روز با مسواکی مناسب و مرغوب به تمیزی روکش ها و فضای میانی آن ها کمک می‌کند. بهتر است از مسواک‌های نرم و دارای سری کوچک برای دسترسی به نواحی دشوار استفاده کنید.
  2. نخ دندان کشیدن: هر روز با استفاده از نخ دندان، غذاهای باقیمانده در میان دندان‌ها را تمیز کنید. این کار به جلوگیری از تشکیل پلاک و جرم دندان کمک می‌کند.
  3. خودداری از جویدن غذاهای سفت: جویدن غذاهای سفت و سخت می‌تواند به روکش دندان آسیب برساند. از جمله این غذاها می‌توان به یخ، آجیل‌های سخت و … اشاره کرد. در صورت نیاز به مصرف این نوع غذاها، آن‌ها را قبل از مصرف به اجزای کوچک‌تر تقسیم کنید.
  4. خودداری از خوردن شیرینی‌جات و غذاهای چسبناک: غذاهایی که شیرینی‌جات و چسبندگی دارند، می‌توانند پلاک را روی دندان‌ها ایجاد کنند و به تشکیل جرم دندانی منجر شوند. در صورت مصرف این نوع غذاها، بلافاصله پس از آن دهان و دندان‌ها را خوب بشویید.
  5. مراجعه منظم به دندانپزشک: برای حفظ بهداشت دهان و دندان، باید به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. این ویزیت‌ها به تشخیص زودهنگام مشکلات دندانی و انجام پاکسازی‌های عمیق کمک می‌کنند.
  روکش دندان زیرکونیوم

با رعایت این تدابیر، می‌توانید بهداشت دهان و دندان خود را حفظ کرده و از مشکلات دندانی جلوگیری کنید.

جلوگیری از عوامل تغذیه‌ای مضر

برای جلوگیری از عوامل تغذیه‌ای مضر برای روکش دندان، می‌توانید این توصیه‌ها را در نظر بگیرید:

  1. مصرف محدود شکر
  2. مصرف معتدل مواد رنگ‌دهنده: موادی مانند قهوه، چای و سیگار می‌توانند باعث تغییر رنگ روکش دندان شوند. مصرف معتدل این مواد و استفاده از خمیر دندان‌ها یا روش‌های سفید کننده معمولاً کمک می‌کند.
  3. مصرف میوه‌ها و سبزیجات
  4. مصرف مواد پروتئینی
  5. شیوه‌های تغذیه سالم
  6. شستشوی دهان پس از وعده‌های غذایی: پس از خوردن هر وعده غذایی، بهتر است دهان خود را با آب بشویید یا از خمیر دندان‌های مناسب استفاده کنید تا از بقایای غذا و اسیدهای مضر دندان هایتان را پاک کنید و به روکش دندان آسیب نزنید.
  7. مراجعه ی منظم به دندانپزشک برای اطمینان از سلامت روکش ها
مراقبت های بعد از روکش دندان
مراقبت های بعد از روکش دندان

چه مشکلاتی ممکن است برای روکش دندان بوجود بیاید؟

مشکلاتی که ممکن است در رابطه با روکش دندان ایجاد شوند، عبارتند از:

  1. حساسیت: برخی افراد ممکن است به روکش‌های دندان حساسیت نشان دهند. این حساسیت می‌تواند به دلیل تماس روکش با لثه یا دندان‌های اطراف باشد.
  2. شکستگی و خرابی: روکش‌های دندان، معمولاً از مواد خاصی تشکیل شده‌اند که در مقابل فشارهای قوی و ضربات ممکن است شکسته یا خراب شوند.
  3. تغییر رنگ: روکش‌های دندان ممکن است به مرور زمان تغییر رنگ دهند یا از رنگ اصلی خود دور شوند. این ممکن است به عواملی مانند مصرف نوشیدنی‌های ترش و رنگی، دخانیات و غذاهایی که رنگ دهنده هستند، مرتبط باشد.
  4. انجام ناصحیح: اگر روکش‌های دندان به درستی نصب نشوند، ممکن است باعث مشکلاتی شوند و از طبیعی‌ترین حالت‌ خود خارج گردند.
  5. التهاب و عفونت: در صورتی که روکش‌های دندان به درستی تمیز نشوند و با باکتری‌ها در تماس باشند، می‌توانند التهابات لثه یا عفونت‌های دهانی را ایجاد کنند.
  6. فشار ناهنجار: اگر توازن تلفیقی بین دندان‌های طبیعی و روکش‌ها حفظ نشود، ممکن است فشار ناهنجار به دندان‌ها و لثه‌ها ایجاد شود که مشکلات از جمله درد، آسیب به بافت‌های دهانی و تغییر در موقعیت دندان‌ها را ایجاد می‌کند.
  7. نیاز به ترمیم مجدد: معمولاً روکش‌های دندان مدت زمان محدودی دارند و پس از مدتی نیاز به تعویض یا ترمیم مجدد دارند.
  8. هزینه‌ها: ترمیم و نگهداری روکش‌های دندان هزینه‌بر هستند و ممکن است به دلیل نیاز به ترمیم مکرر یا مشکلات جانبی، هزینه‌های اضافی به وجود آیند.
  مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان

لطفاً قبل از تصمیم‌گیری در مورد نصب روکش دندان، با یک دندانپزشک مشورت کنید. او می‌تواند به شما در انتخاب مناسب ترین گزینه برای وضعیت دندان‌هایتان کمک کند و اطلاعات به‌روزتری ارائه دهد.

پیام بگذارید

Call Now Buttonاکنون تماس بگیرید