فیشور سیلانت تراپی چیست؟ منظور از سیلانت دندان چیست؟

فیشور سیلانت تراپی برای کودکان

سیلانت دندان (Dental Sealants) ماده‌ای است که از طریق فیشور سیلانت تراپی به سطح دندان های شیری و دندان های دائمی کودکان و نوجوانان چسبانده می شود. این ماده به صورت یک لایه نازک و شفاف روی شکاف‌ها و ترک‌های دندان قرار داده می‌شود تا از ورود باکتری‌ها و غذاها به داخل این شکاف‌ها جلوگیری کند. سیلانت دندان معمولاً بر روی دندان های مولر و دندان‌های جلویی کاربرد دارد. این ماده باعث کاهش خطر تشکیل تجمعات باکتریایی و پلاک در این مناطق می‌شود و به نوعی عاملی پیشگیرانه در برابر پوسیدگی دندان‌هاست.

فیشور سیلانت تراپی برای کودکان

همانطور که می‌دانیم، دندان‌های شیری و دندان‌های دائمی کودکان بسیار حساس و آسیب‌پذیر هستند. با اعمال فیشور سیلانت تراپی، می‌توان از آسیب‌های ناشی از تجمع باکتری‌ها و غذا در شکاف‌های عمیق دندان‌ها جلوگیری کرد. این روش نه تنها به پیشگیری از پوسیدگی و نیاز به ترمیم دندان‌ها کمک می‌کند، بلکه از آسیب بیشتر نیز جلوگیری می‌نماید.

فیشورسیلانت تراپی در کلینیک ماهان در کرج

در کلینیک دندانپزشکی تخصصی ماهان که دندانپزشکی اطفال بخشی از خدمات آن است، فیشور سیلانت درمانی برای کودکان با جدیدترین تکنولوژی های روز و بهترین مواد انجام می شود.

برای رزرو نوبت برای دریافت این خدمات برای کودکان عزیزتان و استعلام هزینه با شماره ۰۹۳۶۳۵۷۶۴۳۴ تماس بگیرید و یا از راه های تماس دیگر موجود در صفحه تماس با ما برای برقراری ارتباط استفاده نمایید.

اعمال فیشور سیلانت چگونه انجام می شود؟

فرایند اعمال فیشور سیلانت درمانی بسیار ساده و غیر دردناک است. در ابتدا، دندان‌ها کاملاً تمیز می‌شوند و سپس یک ماده چسبنده و فلزی بر روی سطح دندان‌ها قرار می‌گیرد. سپس، سیلانت دندان به صورت مایع روی این ماده چسبنده اعمال می‌شود و در نهایت با استفاده از یک لامپ ویژه، به سرعت خشک می‌شود. به دلیل سادگی این روش، انجام این کار برای کودکان ترسناک نیست و درد و ناراحتی کمتری نسبت به روش‌های دیگر دارد.

  کشیدن دندان برای کودکان

مزایا

فیشورسیلانت تراپی به دندان‌ها در برابر آسیب‌ها و سایر مشکلات محافظت می‌کند. برخی از فواید این روش عبارتند از:

  1. حفاظت از دندان‌ها در برابر پوسیدگی و نیاز به ترمیم.
  2. پیشگیری از لکه‌های دندان‌ها
  3. کاهش احتمال بروز التهابات و عفونت‌های دهانی.
  4. بهبود بهداشت دهان و دندان.

محدودیت ها

فیشور سیلانت به طور کلی یک روش ایمن و مؤثر است. با این حال، برخی محدودیت‌ها و خطرات نیز وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند. برخی از این موارد عبارتند از:

  1. عمر محدود سیلانت دندان (معمولاً چند سال).
  2. نیاز به نگهداری و پیگیری منظم.
  3. احتمال خراشیدگی و سایر آسیب‌ها به لایه فیشور سیلانت تراپی.

میزان باقی ماندن

فیشور سیلانت معمولاً تا چند سال کامل و کارآمد بر روی دندان باقی می‌ماند. با این حال، با گذشت زمان و استفاده روزمره، این لایه محافظ ممکن است کمی دچار سایش یا خراشیدگی شود. به همین دلیل، توصیه می‌شود که دندان‌ها و سیلانت روی آن‌ها، در هر بازدید از دندان پزشک مورد ارزیابی قرار گیرد و در صورت نیاز، تعویض یا ترمیم شود.

مراقبت ها

حفظ بهداشت دهان و دندان بعد از اعمال فیشور سیلانت بسیار مهم است. برخی راهکارهایی برای مراقبت بهتر از دندان‌ها با استفاده از این روش عبارتند از:

  1. رعایت بهداشت دهان و دندان منظم، شامل مسواک زدن و استفاده از نخ دندان.
  2. محدودیت مصرف غذاهای شیرین و خوراکی‌های کمیاب برای کاهش خطر تجمع باکتری‌ها.
  3. مراجعه منظم به دندان‌پزشک برای ارزیابی و پیگیری دندان‌ها و فیشور سیلانت تراپی.

سوالات متداول

  1. آیا فیشور سیلانت تراپی برای بزرگسالان هم مناسب است؟ بله، فیشور سیلانت دندانی نه تنها برای کودکان، بلکه برای بزرگسالان نیز موثر است. این روش می‌تواند به پیشگیری از آسیب‌های دندانی در هر سنی کمک کند.
  2. آیا اِعمال فیشور سیلانت دردناک است؟ خیر، اِعمال فیشور سیلانت یک روش غیر دردناک است و برای کودکان ترسناک نیست.
  3. آیا لایه سیلانت قابل ترمیم است؟ بله، در صورتی که لایه سیلانت خراب شود، می‌توان آن را تعویض یا ترمیم کرد.
  4. آیا نیاز به محافظت خاصی برای دندان‌های فیشور سیلانت درمانی‌شده وجود دارد؟ محافظت معمولی دندان‌ها پس از اعمال سیلانت کافی است. البته، رعایت بهداشت دهان و دندان منظم و مراجعه به دندان‌پزشک برای ارزیابی دندان‌ها همچنان ضروری است.
  5. چه میزان هزینه‌ای برای فیشور سیلانت تراپی باید پرداخت شود؟ هزینه فیشور سیلانت درمانی ممکن است متغیر باشد، برای اطلاعات دقیق‌تر، توصیه می‌شود با ۰۹۳۶۳۵۷۶۴۳۴ تماس بگیرید.
  چکاپ های دوره ای دندانپزشکی کودکان

نتیجه گیری

در این مقاله، به بررسی فیشور سیلانت تراپی و اهمیت آن در حفظ سلامت دندان‌های کودکان پرداختیم. اِعمال سیلانت بر روی دندان ها یک روش ساده و موثر برای پیشگیری از پوسیدگی و خرابی دندان‌ها است. با اعمال این روش، دندان‌ها به‌طور موثری از آسیب‌ها و سایر مشکلات دندانی محافظت می‌شوند. با رعایت بهداشت دهان و دندان منظم و مراجعه منظم به دندان‌پزشک، می‌توان به لبخند سالم و زیبایی برای کودکان رسید.

پیام بگذارید

Call Now Buttonاکنون تماس بگیرید