کورتاژ لثه چیست و چگونه انجام میشود ؟

کورتاژ لثه

کورتاژ لثه چیست؟

کورتاژ لثه یک روش درمانی است که در آن بافت نرم ملتهب و عفونی دیواره لثه ای که پیرامون دندان ها قرار دارد، برداشته و تراشیده می شود. این کار به منظور جدا کردن بافت بیمار از بافت سالم و ایجاد اتصال مجدد لثه به دندان انجام می شود . کورتاژ لثه می تواند به دو صورت لثه ای و زیرلثه ای باشد . در این مقاله قصد داریم به طور کامل به کورتاژ لثه بپردازیم.

خراشیدن لثه شامل جداسازی بافت ناسالم از بخش عفونت کرده و در نهایت التیام لثه سالم باقی مانده است. این روش در صورت عدم بهبود بیماری با راهکارهایی ، مانند تغذیه سالم، خوردن غذاهای نرم و تقویت سلامت دندان، تجويز مي شود.

کورتاژ زیرلثه شامل جداسازی بافت همبند لثه از بخش عفونت کرده و در نهایت قطع اتصالات لثه میشود. این روش در صورت عدم بهبود بيماري با روش های خانگی تجويز مي شود.

کورتاژ لثه چگونه انجام می شود؟

کورتاژ لثه یک روش درمانی است که در آن بافت نرم ملتهب و عفونی دیواره لثه ای که پیرامون دندان ها قرار دارد، برداشته و تراشیده می شود. این کار به منظور جدا کردن بافت بیمار از بافت سالم و ایجاد اتصال مجدد لثه به دندان انجام می شود . کورتاژ لثه می تواند به دو صورت لثه ای و زیرلثه ای باشد .

کورتاژ لثه ای: در این روش، دندانپزشک با استفاده از ابزارهای خاصی به نام کورت ها، بافت نرم ملتهب و عفونی را از دیواره لثه برمی دارد. این عمل به کورتاژ لثه معروف است . این روش برای پاکت های پریودنتال با عمق کمتر از ۴ میلی متر مناسب است.

  علت آبسه لثه | عوامل تشدید کننده ، پیشگیری و درمان

کورتاژ زیرلثه ای: در این روش، دندانپزشک با استفاده از کورت ها یا ابزارهای دیگری مانند لیزر، بافت نرم ملتهب و عفونی را از دیواره لثه و سطح ریشه دندان برمی دارد. این عمل به کورتاژ زیرلثه ای معروف است . این روش برای پاکت های پریودنتال با عمق بیشتر از ۴ میلی متر مناسب است.

کورتاژ لثه یک عمل جراحی نیست و معمولا با بی حسی موضعی انجام می شود . دندانپزشک ابتدا با استفاده از ابزارهای خاصی به نام کورت ها، رسوبات و پلاک های میکروبی را از سطح ریشه دندان ها برمی دارد. این عمل به جرم گیری یا صاف کردن ریشه معروف است. سپس با استفاده از همان کورت ها یا ابزارهای دیگری مانند لیزر، بافت نرم ملتهب و عفونی را از دیواره لثه برمی دارد. این عمل به کورتاژ لثه معروف است . در نهایت، لثه را با دندان ها متصل می کند و با یک بانداژ ویژه پوشانده می شود .

بیماری پریودنتال چیست؟

بیماری پریودنتال یک نوع عفونت باکتریایی است که باعث التهاب، تورم، خونریزی و آسیب به بافت‌های پشتیبان دندان می‌شود. این بافت‌ها شامل لثه، سیمان، پریودنتیوم و استخوان هستند. اگر بیماری پریودنتال درمان نشود، ممکن است منجر به ازدست رفتن دندان‌ها و بروز مشکلات دیگری در سلامت عمومی شود.

علت اصلی بیماری پریودنتال تجمع باکتری‌های ناشی از پلاک و جرم دندان است. پلاک یک لایه نازک و چسبنده از باکتری‌ها و مواد غذایی است که بر روی سطح دندان تشکیل می‌شود. اگر پلاک به طور منظم و صحیح پاک نشود، ممکن است سخت شده و به جرم تبدیل شود. جرم یک لایه سفید یا زرد رنگ است که بر روی دندان یا زیر خط لثه قرار می‌گیرد و با مسواک زدن برطرف نمی‌شود. باکتری‌های موجود در پلاک و جرم می‌توانند بافت‌های پریودنتال را تحریک کنند و باعث التهاب و عفونت شوند.

  مراحل انجام ایمپلنت | معرفی محبوب ترین ایمپلنت ها

عوامل دیگری نیز می‌توانند در بروز یا تشدید بیماری پریودنتال نقش داشته باشند. این عوامل عبارتند از:

  • استعمال دخانیات
  • ژنتیک
  • استرس
  • هورمون‌های نامنظم

عوارض کورتاژ لثه

کورتاژ لثه یک روش درمانی امن و موثر است که می تواند به بهبود بیماری پریودنتال و جلوگیری از عوارض آن کمک کند. اما ممکن است در برخی موارد، عوارضی مانند:

  • خونریزی، تورم و درد موضعی لثه
  • عفونت و التهاب مجدد لثه
  • حساسیت دندان ها به سردی و گرمی
  • کاهش ارتفاع لثه و تغییر شکل زیبایی دهان
  • احتمال ایجاد لکه های رنگی بر روی دندان ها

این عوارض معمولا موقتی و قابل کنترل هستند و با رعایت دستورالعمل های پزشک و مصرف داروهای مناسب، بهبود می یابند.

مراقبت بعد از کورتاژ لثه

کورتاژ لثه یک روش درمانی است که در آن دیواره لثه با استفاده از یک کورت یا پاکت پریودنتال، تراشیده و برداشته می‌شود. این روش برای جلوگیری از عفونت و خارش لثه، بهبود طبیعی لثه و جلوگیری از ترمیم مجدد لثه مفید است.

برای مراقبت بعد از کورتاژ لثه، شما باید به نکات زیر توجه کنید:

  • مصرف داروهای تجویز شده را انجام دهید و هرگونه دارو را نادیده نگیرید.
  • با پزشک خود مشورت کنید تا در مورد تغذیه مناسب بعد از کورتاژ راهنمایی بگیرید. به طور کلی، باید غذاهای نرم و سبک را ترجیح داد و خوردن غذا‌های سخت، چرب، قند و شیرین را کاهش داد.
  • استفاده از محصولات ضد عفونی کننده
  • از مصرف دخانیات، الکل و مواد مخدر خودداری کنید تا بازیابی را تسریع کنید.
  • از خونریزی لثه نترسید و اگر بیش از حد شدید یا طولانی شد، با پزشک خود تماس بگیرید.
  • از گرمایش یا سرد کردن ناحیه لثه خودداری کنید تا التهاب را افزایش ندهید.
  • اگر درد، تورم، تب، بوی بد دهان یا علائم دیگری داشتید، با پزشک خود تماس بگیرید.
  برای درد لثه چه قرصی بخوریم ؟

نتیجه‌گیری

کورتاژ لثه یک روش درمانی است که با هدف جلوگیری از بیماری پریودنتال و عوارض آن، بافت نرم ملتهب و عفونی دیواره لثه را برمی‌دارد و لثه را با دندان‌ها متصل می‌کند. این روش می‌تواند به دو صورت لثه‌ای و زیرلثه‌ای انجام شود و معمولا با بی‌حسی موضعی و با استفاده از کورت‌ها یا لیزر صورت می‌گیرد. کورتاژ لثه یک روش امن و موثر است که می‌تواند به بهبود طبیعی لثه، کاهش حساسیت دندان‌ها، افزایش زیبایی دهان و جلوگیری از ازدست رفتن دندان‌ها کمک کند. برای مراقبت بعد از کورتاژ لثه، باید دستورالعمل‌های پزشک را رعایت کرده و از مصرف داروها، محصولات ضدعفونی‌کننده، تغذیه مناسب و خودداری از دخانیات، الکل و مواد مخدر پیروی کنید. همچنین باید در صورت بروز هرگونه عارضه یا علامت نامطلوب، با پزشک خود تماس بگیرید. کورتاژ لثه یک روش نوین و موثر در درمان بیماری‌های لثه است که می‌تواند به ارتقای سلامت دهان و دندان شما کمک کند. کلینیک تخصصی ماهان جاییست که به شما علاوه بر جراحی لثه ، ایمپلنت دندان ، کامپوزیت دندان و … خدماتی از قبیل کورتاژ لثه را نیز ارائه میدهد.

پیام بگذارید

Call Now Buttonاکنون تماس بگیرید