درمان خانگی عفونت لثه و دندان | بیان راهکارهای موثر برای پیشگیری

درمان خانگی عفونت لثه و دندان

عفونت لثه چیست و چه علائمی دارد؟

عفونت لثه یا التهاب لثه یک بیماری باکتریایی است که با درگیر کردن لثه‌ ها موجب بروز چرک در حفره‌ دهانی بیمار می‌شود. بروز این بیماری معمولا با علائمی مثل بوی بد دهان، تورم و قرمزی لثه، خونریزی لثه، حساسیت دندان و تب همراه است . عدم کنترل عفونت لثه موجب بروز عوارضی مثل آبسه، کیست دندان، پوسیدگی و عفونت دندان و در نهایت لقی دندان می شود . عفونت لثه یکی از شایع‌ترین بیماری ‌های دهان و دندان محسوب می‌شود و سالانه میلیون ‌ها نفر به این عارضه مبتلا می گردند . ولی علائم و شدت این بیماری در افراد مختلف متفاوت است. کنترل و درمان التهاب و عفونت لثه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا ادامه یافتن این بیماری و عدم کنترل آن موجب از بین رفتن استحکام و یکپارچگی بافت لثه خواهد شد و در نهایت خطر افتادن و پوسیدگی دندان را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد . در این مقاله قصد داریم به درمان خانگی عفونت لثه و دندان بپردازیم پس با ما همراه باشید .

علت عفونت دندان چیست؟

عفونت دندان یا آبسه دندان یک وضعیت پاتولوژیک است که در آن باکتری‌ها از طریق یک سوراخ یا شکستگی در دندان وارد محفظه‌ی داخلی دندان می‌شوند و باعث التهاب و تشکیل پوسته‌ی چرکی در آنجا می‌شوند . عفونت دندان معمولا ناشی از پوسیدگی دندان است که درمان نشده است و باعث آسیب به عصب دندان می‌شود . عفونت دندان می‌تواند در سه نقطه‌ی مختلف از دندان رخ دهد:

  • عفونت دندان در محفظه‌ی داخلی دندان یا پالپ: این نوع عفونت معمولا در دندان‌هایی رخ می‌دهد که شدیدا پوسیده یا شکسته شده‌اند و باکتری‌ها به راحتی به عصب دندان دسترسی پیدا کرده‌اند . این عفونت می‌تواند باعث درد شدید، تورم لثه، تغییر رنگ دندان و تب شود .
  • عفونت دندان در ریشه دندان یا آپیکال: این نوع عفونت زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌ها از محفظه‌ی داخلی دندان عبور کرده و به نوک ریشه دندان رسیده‌اند . این عفونت می‌تواند باعث درد، تورم، حساسیت به فشار و تب شود .
  • عفونت دندان در استخوان فک یا پریودنتال: این نوع عفونت زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌ها از ریشه دندان عبور کرده و به استخوان فک که دندان را حمایت می‌کند رسیده‌اند . این عفونت می‌تواند باعث درد، تورم، برآمدگی چرکی در لثه و تب شود . در ادامه به درمان خانگی عفونت لثه و دندان میپردازیم.
  پیوند لثه

روش های درمان خانگی عفونت لثه و دندان

درمان عفونت دندان و لثه بستگی به شدت و محل عفونت دارد. در بعضی موارد، ممکن است نیاز به مراجعه به دندانپزشک و انجام جراحی یا روت کانال باشد . اما در موارد کم شدت یا اولیه، می‌توان با استفاده از برخی روش‌های خانگی عفونت را کنترل و کاهش داد. برخی از این روش‌های درمان خانگی عفونت لثه و دندان عبارتند از :

  • استفاده از آب نمک: آب نمک یک ضدعفونی کننده‌ی طبیعی است که می‌تواند باکتری‌ها را از دهان بیرون کند و التهاب و تورم لثه را کاهش دهد . برای این کار، یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کرده و با آن دهان خود را بشویید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید .
  • استفاده از سرکه سفید: سرکه سفید یک ماده‌ی ضدقارچ و ضدباکتری است که می‌تواند عفونت لثه و دندان را درمان کند. برای این کار، یک قاشق چای‌خوری سرکه سفید را در یک لیوان آب حل کرده و با آن دهان خود را بشویید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید.
  • استفاده از سدر: سدر یک گیاه دارویی است که خواص ضدالتهابی، ضدباکتری و ضدقارچ دارد. برای این کار، چند برگ سدر را در آب جوش بریزید و بگذارید کمی خنک شود. سپس با آب سدر دهان خود را بشویید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید.
  • استفاده از زنجبیل: یکی دیگر از درمان خانگی عفونت لثه و دندان استفاده از زتجبیل است . زنجبیل یک ماده‌ی ضدالتهابی و ضداکسیدان است که می‌تواند درد و تورم لثه را کاهش دهد. برای این کار، یک قطعه کوچک زنجبیل را پوست کنده و رنده کنید. سپس زنجبیل را روی لثه‌های مبتلا به عفونت بمالید و چند دقیقه نگه دارید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید.
  • استفاده از آویشن: آویشن یک گیاه دارویی است که خواص ضدباکتری، ضدقارچ و ضدالتهابی دارد. برای این کار، یک قاشق چای‌خوری آویشن خشک را در یک لیوان آب جوش بریزید و بگذارید کمی خنک شود. سپس با آب آویشن دهان خود را بشویید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید.
  برای ورم لثه چه قرصی بخوریم ؟ | علائم و راه درمان

زمان مراجعه به پزشک پس از درمان خانگی عفونت لثه و دندان

اگرچه روش‌های درمان خانگی عفونت لثه و دندان می‌توانند در کاهش علائم و درمان عفونت لثه و دندان موثر باشند، اما در بعضی موارد، نیاز به مراجعه به دندانپزشک و انجام درمان تخصصی وجود دارد. برخی از این موارد عبارتند از:

  • وجود درد شدید یا مداوم در دندان یا لثه
  • وجود تورم یا برآمدگی چرکی در لثه
  • وجود تغییر رنگ یا شکستگی در دندان
  • وجود تب یا لرز
  • وجود سوء تغذیه یا کاهش وزن
  • وجود بیماری‌های مزمن یا ایمنی‌زایی

در این موارد، باید سریعا به دندانپزشک مراجعه کرده و درمان مناسب را دریافت کنید. دندانپزشک ممکن است برای درمان عفونت دندان از روش‌هایی مثل روت کانال، جراحی لثه ، تزریق آنتی‌بیوتیک یا کشیدن دندان استفاده کند. برای درمان عفونت لثه، دندانپزشک ممکن است از روش‌هایی مثل تمیز کردن لثه، جراحی لثه ، تزریق آنتی‌بیوتیک یا کاشت دندان استفاده کند.

جلوگیری از بروز عفونت دندان و لثه در خانه

پیش تر به درمان خانگی عفونت لثه و دندان پرداختیم .برای جلوگیری از بروز عفونت لثه و دندان، باید به بهداشت دهان و دندان اهمیت داده و روش‌های زیر را رعایت کنید:

  • دندان‌ها را حداقل دو بار در روز با مسواک و خمیر دندان تمیز کنید
  • بین دندان‌ها را با نخ دندان یا برس دندان تمیز کنید
  • از دهانشویه‌های ضدباکتری استفاده کنید
  • از مصرف دخانیات، الکل و شکر خودداری کنید
  • به غذاهای سالم و مغذی مثل میوه‌ها، سبزیجات، لبنیات و گوشت بپردازید
  • به دندانپزشک خود حداقل دو بار در سال مراجعه کنید و دندان‌های خود را بررسی و تمیز کنید
  جرم گیری لثه | چرا، چگونه و چه زمانی؟

با رعایت این نکات، می‌توانید از بروز عفونت لثه و دندان جلوگیری کنید و سلامت دهان و دندان خود را حفظ کنید.

نتیجه گیری

عفونت لثه و دندان یک بیماری باکتریایی است که می‌تواند باعث درد، تورم، خونریزی، تب و پوسیدگی دندان شود. عفونت لثه و دندان می‌تواند در محفظه‌ی داخلی دندان، ریشه دندان یا استخوان فک رخ دهد. برای درمان خانگی عفونت لثه و دندان مثل آب نمک، آب اکسیژنه، سرکه سفید، سدر، زنجبیل و آویشن استفاده کرد. اما در موارد شدید یا مزمن، باید به دندانپزشک مراجعه کرده و درمان تخصصی را دریافت کرد. برای جلوگیری از بروز عفونت لثه و دندان، باید به بهداشت دهان و دندان توجه کرده و از مصرف مواد مضر خودداری کرد.

پیام بگذارید

Call Now Buttonاکنون تماس بگیرید