آیا ایمپلنت دندان دائمی است؟

آیا ایمپلنت دندان دائمی است؟ ماندگاری ایمپلنت دندان

بدون شک، ایمپلنت‌های دندان یکی از پیشرفته‌ترین و موثرترین راهکارها برای جبران دندان‌های از دست رفته محسوب می‌شوند. ایمپلنت ها معمولا بین 2 سال تا 20 سال با توجه به جنس ایمپلنت و مراقبت های بیمار و تجربه دندانپزشک ماندگاری دارد. البته برخی از انواع آن ها مانند اشترومن Acqua و اشترومن iti (SLActive) مادام العمر هستند. اما به‌طور عمومی نمی‌توان آن‌ها را بعنوان یک راهکار “دائمی” تلقی کرد. در ادامه درباره ماندگاری ایمپلنت دندان توضیحات جامعی ارائه می دهیم.

نام برند ایمپلنتطول عمر
sewon medix
کاول مدی (cowellmedi)۱۵ سال
cis۲ سال
Avest۷ سال
ایمپلنت ICX۵ سال
مگاژن۱۰ سال
biotem۱۵ سال
Neodent۵ سال
اشترومن iti (titanium)۲۰ سال
IRES۲۰ سال
ARGON۲۰ سال
اشترومن Acquaمادام العمر
اشترومن iti (SLActive)مادام العمر
جدول مربوط به طول عمر ایمپلنت دندان

درباره ایمپلنت موارد زیر را در نظر داشته باشید!

  1. فرآیند یک ایمپلنت دندان: ایمپلنت دندان اغلب از تیتانیوم ساخته می‌شوند و به فک بالا یا فک پایین پیوند می‌خورند. مدت زمانی طول می کشد تا ایمپلنت به طور کامل با استخوان یکپارچه شود.
  2. فاصله‌های زمانی: ایمپلنت‌ها برای بسیاری از افراد تا چند دهه ادامه دارند، اما به مرور زمان ممکن است نیاز به تعویض یا تعمیر داشته باشند.
  3. مراقبت و بهداشت: بهداشت دهانی مناسب باعث افزایش عمر ایمپلنت‌ها می‌شوند. عدم رعایت بهداشت دهان می‌تواند به عواملی مانند التهاب‌های بافت اطراف ایمپلنت، عدم ترازمندی دندان‌ها، و در نتیجه ناپایداری ایمپلنت منجر شود.
  4. تغییرات زیستی و پزشکی: تغییرات در وضعیت سلامتی عمومی و عوامل پزشکی ممکن است در ماندگاری ایمپلنت‌ها تاثیر داشته باشند.
  انواع کاشت دندان تکی

چه عواملی باعث عدم ماندگاری ایمپلنت دندان می‌شوند؟

عدم ماندگاری ایمپلنت دندان می‌تواند به عوامل مختلفی برگردانده شود که ممکن است در طول زمان به کاهش عملکرد یا حتی شکست ایمپلنت منجر شوند. در زیر به برخی از این عوامل پرداخته شده است:

  1. عوامل جراحی: فرآیند جراحی ایمپلنت‌ گذاری می‌تواند تأثیر بزرگی بر روی ماندگاری ایمپلنت‌ها داشته باشد. عملکرد موفقیت‌آمیز ایمپلنت به طور مستقیم به جراحی، تجربه پزشک و تطابق بیمار با توصیه‌ها و دستورات پس از جراحی وابسته است.
  2. بیماری‌های پیش‌ زمینه: برخی بیماری‌ها و عوامل مانند دیابت، بیماری های قلبی، عفونت‌ها و سیستم ایمنی ضعیف ممکن است موجب کاهش ماندگاری ایمپلنت‌ها شوند.
  3. بیماری‌های دهان و لثه: التهاب‌های مزمن لثه (چون پریودنتیت) و بیماری‌های دهانی می‌توانند باعث آسیب به بافت اطراف ایمپلنت شوند و عمر آن‌ها را کوتاه کنند.
  4. فشار نامناسب و ترازمندی: نقص در ترازمندی دندان‌ها، نهایتاً منجر به فشار نامناسب بر روی ایمپلنت‌ها می‌شود و باعث ناپایداری آن‌ها می‌شود.
  5. عوامل پروتزی: تعویض دندان‌ها و پروتزها می‌تواند تأثیر بر روی عمر ایمپلنت‌ها داشته باشد. پروتزها که به ایمپلنت‌ها متصل می‌شوند، باید مناسب و تطابق‌ پذیر باشند.
  6. مراقبت نامناسب و بهداشت دهانی: عدم مراقبت مناسب از دهان و اطراف ایمپلنت‌ها می‌تواند منجر به عفونت‌، التهاب‌ و به نوبه خود کاهش ماندگاری ایمپلنت‌ شود.
  7. تغذیه نامناسب: تغذیه نامناسب و مصرف بیش از حد غذاها و نوشیدنی‌های قندی می‌توانند به تولید بیش از حد باکتری‌ها در دهان منجر شده و موجب تخریب بافت‌های اطراف ایمپلنت شوند.
  8. ضربه و تروما: ضربه‌ها یا تروماهای شدید به منطقه دهان می‌توانند باعث شکست ایمپلنت‌ها شوند.
  طول عمر ایمپلنت های دندان چقدر است ؟ | ایا ایمپلنت مادام العمر است ؟

چه کنید اگر ایمپلنت شکست بخورد؟

در اینجا چند مرحله و راهنمایی برای اقداماتی که باید در صورت شکست ایمپلنت انجام دهید، آمده است:

  1. مشاوره با پزشک متخصص: اگر ایمپلنت شما مشکل دارد یا شکسته است، اولین قدم ارتباط با پزشک متخصص در زمینه ایمپلنت‌ است. پزشک شما با بررسی وضعیت ایمپلنت و منطقه اطراف آن، تشخیص دقیق تری خواهد داد و بر اساس آن نیازمندی‌ها و توصیه‌های خود را مطرح خواهد کرد.
  2. تصویربرداری تخصصی: ممکن است پزشک نیاز داشته باشد تا با استفاده از تصویربرداری تخصصی مانند اشعه پانورامیک یا توموگرافی کمپیوتری (CT Scan) وضعیت دقیق‌تر ایمپلنت و بافت‌های اطراف آن را بررسی کند.
  3. بررسی و تشخیص مشکل: پزشک شما مشکل ایمپلنت شکسته یا مشکلات دیگری که ممکن است باعث شکست ایمپلنت شده باشد، تشخیص خواهد داد. این مشکل ممکن است به عوامل مختلفی مانند ضربه، عدم ترازمندی، یا عوامل دیگر برگردد.
  4. تعمیر یا تعویض: بسته به میزان آسیب و مشکلات ایمپلنت، پزشک شما تصمیم خواهد گرفت که آیا ایمپلنت می‌تواند تعمیر شود یا نیاز به تعویض دارد یا خیر. در برخی موارد، ممکن است ایمپلنت قابل تعمیر باشد و در موارد دیگر، تعویض ضروری باشد.
  5. بررسی علل و پیشگیری مجدد: پس از تعمیر یا تعویض ایمپلنت، پزشک ممکن است توصیه‌ها و راهنمایی‌هایی ارائه کند تا از مشکلات تکراری جلوگیری کنید. این شامل تغییر در عادات بهداشت دهانی، توصیه‌های تغذیه‌ای، و اقدامات پیشگیرانه برای حفظ سلامت ایمپلنت‌ها می‌شود.
  6. دنبال‌کردن توصیه‌ها: مهمترین قدم برای حفظ ماندگاری ایمپلنت‌ها، دنبال‌کردن دقیق توصیه‌ها و راهنمایی‌های پزشک است. این شامل مراقبت مناسب از دهان، بازدیدهای دوره‌ای از پزشک، و اعمال تغییرات در رفتارهای روزانه شما است.
  پیاده روی بعد از ایمپلنت | بررسی و بیان دقیق مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

همچنین، در صورتی که احساس درد یا علائم ناگوار دیگری پس از ایمپلنت‌گذاری داشته باشید، باید بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.

مقایسه ایمپلنت‌ها با دندان‌های مصنوعی و پل‌های دندانی

برای افرادی که به دنبال جایگزینی برای دندان های از دست رفته خود هستند، انتخاب بین ایمپلنت‌ها، دندان‌های مصنوعی و پل‌های دندانی مهم است. ایمپلنت‌ها به دلیل قدرت و استحکام بالایی که ارائه می‌دهند، گزینه جذابی برای بسیاری از افراد هستند. مقایسه دقیق بین این گزینه‌ها شما را در انتخاب بهتر کمک خواهد کرد.

در نهایت، هرچند ایمپلنت‌های دندان می‌توانند جایگزینی موثر برای دندان‌های از دست رفته باشند، اما لازم است تا تا حد امکان با مراقبت و بهداشت مناسب از آن‌ها مراقبت کنید و به توصیه‌های پزشک خود گوش فرا دهید.

است. این جدول به شما کمک می‌کند تا بهترین گزینه را برای جبران دندان‌های خود انتخاب کنید.

ویژگی / گزینهایمپلنت‌های دنداندندان‌های مصنوعیپل‌های دندانی
نیاز به جراحیبلهخیربله
ثبات و استحکامبلهمتوسطبله
ظاهر طبیعیبلهمتوسطبله
ماندگاری طولانی‌مدتبلهخیربله
اثر بر روی استخوان فکمثبت (از طریق ایمپلنت)نداردمتغیر (ممکن است به استخوان آسیب برساند)
نیاز به ترازمندی با دندان‌های دیگرخیرخیربله
حفظ دندان‌های اطرافنداردنداردبله
نوع مراقبت و بهداشتمعمولیمعمولیمعمولی
زمان بهبود و بازیابیچند ماه تا یک سالفوریچند هفته تا چند ماه
هزینهبالاپایینمتوسط

پیام بگذارید

Call Now Buttonاکنون تماس بگیرید